Jakie wyniki sprzedaży odnotowały firmy deweloperskie w pierwszym półroczu 2025 roku? Jak podsumowanie pierwszych sześciu miesięcy tego roku wypada w porównaniu z rezultatami uzyskanymi w 2024 roku? Jakie czynniki rzutowały na tegoroczną sprzedaż mieszkań? Jakie uwarunkowania kształtują popyt? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.
Tomasz
Kaleta, dyrektor zarządzający ds. sprzedaży i marketingu w Develii
W
pierwszej połowie 2025 roku osiągnęliśmy wyniki sprzedażowe nieco powyżej
zakładanych celów. Sprzedaliśmy 1699 mieszkań na podstawie umów deweloperskich
i przedwstępnych wobec 1949 w analogicznym okresie ubiegłego roku i
przekazaliśmy klientom 1193 lokale – o 13 proc. więcej niż przed rokiem.
Po
pierwszym półroczu podtrzymujemy nasz cel sprzedażowy na ten rok na poziomie
3100-3300 mieszkań. Dążymy także do przekazania 2900-3100 lokali, co
pozwoliłoby nam przekroczyć rekordową dotychczas liczbę 2865 mieszkań
przekazanych w 2024 roku. Plany te nie uwzględniają przejęcia Bouygues
Immobilier Polska, które znacząco zwiększyło nasz potencjał sprzedażowy w
kolejnych latach.
W
pierwszym półroczu br. na sprzedaż miały wpływ przede wszystkim czynniki
makroekonomiczne, w tym utrzymujące się, wysokie koszty kredytów, ograniczające
ich dostępność oraz brak programów wsparcia zakupu mieszkań. Z optymizmem
patrzymy na drugą połowę roku, spodziewając się dalszej stabilizacji rynku oraz
wzrostu aktywności klientów w następstwie obniżek stóp procentowych.
Zbigniew
Juroszek, prezes zarządu Atal
W
pierwszym półroczu 2025 roku zawarliśmy 735 umów deweloperskich i
przedwstępnych. Na obecną sytuację wpływ ma przede wszystkim wciąż bardzo drogi
kredyt hipoteczny. Wynik za H1 jest poniżej naszego potencjału. Brak nowego
programu wsparcia w połączeniu z kolejnymi obniżkami stóp procentowych będą
powoli przekładać się na wzrost kontraktacji. Klienci nie będą dalej czekać na
realizację obietnic wyborczych i zaczną decydować się na finalizację zakupów
nieruchomości.
Andrzej
Gutowski, dyrektor Sprzedaży Ronson Development
W
pierwszym półroczu 2025 roku sprzedaliśmy łącznie 183 lokale. Choć wynik ten
był nieco niższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku to odzwierciedlał naszą,
ograniczoną podaż i ostrożne podejście firmy do niepewnej wówczas sytuacji na
rynku mieszkaniowym. Wyczekiwaliśmy na odpowiedni moment, aby dostosować naszą
strategię sprzedażową do realiów rynkowych i jednocześnie przygotować się na
ewentualne ożywienie.
Dlatego
też kiedy doszło do obniżek stóp procentowych, a szczególnie tej drugiej pojawił
się wyraźniejszy impuls do zwiększenia aktywności inwestycyjnej. W odpowiedzi
na sygnały poprawy koniunktury zdecydowaliśmy się uruchomić nowe projekty
mieszkaniowe we Wrocławiu, Poznaniu oraz Szczecinie. Spodziewamy się, że drugie
półrocze będzie mocniejsze pod kątem sprzedaży.
Zuzanna
Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic
W
pierwszym półroczu br. odnotowaliśmy niewielki sadek sprzedaży. Co nie jest
zaskakujące wobec niskiego, realnego popytu i wzrostu podaży związanej z
zapowiedziami rządowego programu dopłat do kredytów. Na spadek podaży, poza
utrzymującymi się wysokimi stopami procentowymi miał też wpływ spadek popytu
inwestycyjnego. Gros klientów indywidulanych inwestujących w nieruchomości
przeniosła się na rynek hiszpański, portugalski, a nawet bułgarski ze względu
na obawy związane z wojną, ale także spadek zysków spowodowany zahamowaniem
wzrostu cen.
Janusz
Miller, dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu w Home Invest
W
pierwszym półroczu 2025 roku podpisaliśmy ponad dwieście nowych umów z
klientami. W porównaniu do analogicznego okresu z 2024 roku oznacza to wzrost o
około 64 proc. Natomiast względem drugiej połowy 2024 roku, ilość umów w
pierwszym półroczu 2025 roku była wyższa o 41 proc., co potwierdza dynamiczny
rozwój firmy. Szczególnie na tym tle wyróżnia się drugi kwartał 2025 roku, w
którym liczba transakcji osiągnęła jeden z najwyższych wyników w naszej
dwudziestoletniej historii.
Głównymi
czynnikami napędzającymi sprzedaż w pierwszym półroczu 2025 roku były
atrakcyjna oferta i projekty deweloperskie, które odpowiadały na zróżnicowane
potrzeby klientów, od mieszkań kompaktowych po przestronne apartamenty.
Kluczową rolę odegrała także wysoka skuteczność zespołu sprzedażowego i
marketingowego. Sprzyjające warunki rynkowe, w tym stabilizacja cen
nieruchomości i poprawa dostępności kredytów hipotecznych, co dodatkowo
zachęcało klientów do podejmowania decyzji zakupowych.
Wprowadzenie
nowych inwestycji w atrakcyjnych lokalizacjach oraz elastyczne podejście do
oferty, obejmujące różne segmenty cenowe, pozwoliło dotrzeć do szerszego grona
odbiorców. Planujemy kontynuować dynamiczny rozwój, koncentrując się na dalszym
poszerzaniu portfolio oraz dostosowywaniu oferty do zmieniających się oczekiwań
rynku. Wyniki pierwszego półrocza 2025 roku potwierdzają, że przyjęta strategia
przynosi wymierne efekty, a firma umacnia swoją pozycję na rynku deweloperskim.
Mirosław
Bednarek, Regional Business Director, prezes zarządu Matexi Polska
W
drugim kwartale bieżącego roku zaobserwowaliśmy wzrost aktywności klientów.
Było to spowodowane pierwszą obniżką stóp procentowych, ale w naszej ocenie również
tym, że część z nich przestała oczekiwać na program rządowy. Cieszy nas również
pozytywna reakcja klientów na nowe projekty, co jest potwierdzeniem słuszności
naszej strategii produktowej opartej o bardzo dobrą lokalizację i jakość
realizacji inwestycji. W drugim kwartale br. zawarliśmy z klientami łącznie 99
umów deweloperskich, w tym 78 w Warszawie oraz 21 w Krakowie. Oznacza to wzrost
o blisko 40 proc., zarówno względem pierwszego kwartału br., kiedy sprzedaż
wyniosła 71 mieszkań oraz analogicznego okresu poprzedniego roku, kiedy
zakontraktowaliśmy 72 lokale.
Narastająco
w pierwszej połowie roku sprzedanych zostało łącznie 170 mieszkań, 121 w
Warszawie oraz 49 w Krakowie i był to wynik na zbliżonym poziomie względem
porównywalnego okresu poprzedniego roku.
Mariusz
Gajżewski, Head of Sales, Marketing and Communication BPI Real Estate Poland
W
pierwszym półroczu 2025 roku odnotowaliśmy stabilny i satysfakcjonujący poziom
sprzedaży, utrzymujący się na zbliżonym poziomie do drugiej połowy 2024 roku. W
porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego, zauważalny jest wzrost
liczby zawartych umów, co zawdzięczamy przede wszystkim oferowaniu mieszkań w ukończonych
inwestycjach w atrakcyjnych lokalizacjach. Sprzedaż gotowego do zamieszkania
budynku charakteryzuje się dużo większą dynamiką niż na początku budowy, kiedy
klientom oferowana jest przysłowiowa „dziura w ziemi”. Widzimy też
przyspieszenie decyzji zakupowych wśród klientów, którzy wcześniej interesowali
się naszymi projektami, ale wstrzymywali się z decyzją.
Michał
Witkowski, dyrektor ds. sprzedaży Lokum Deweloper
W
pierwszym półroczu 2025 roku zakontraktowaliśmy 65 mieszkań. Dla porównania, w
analogicznym okresie 2024 roku było to 115 lokali. W ujęciu półrocznym widoczna
jest natomiast poprawa, gdyż w drugiej połowie 2024 roku sprzedaliśmy 42
lokale. Największy wpływ na wyniki sprzedaży miały bardzo drogie kredyty
hipoteczne i brak wystarczającej zdolności kredytowej, które skutecznie
blokowały dużą część potencjalnych nabywców przed zakupem nieruchomości. Stąd
też większość naszych klientów stanowiły osoby dysponujące gotówką, kupujące
duże mieszkania na własne potrzeby.
Majowa
obniżka stóp procentowych pozytywnie wpłynęła na nastroje klientów, ale jej
skala była zbyt mała, by istotnie zwiększyć dostępność kredytów hipotecznych, a
tym samym realnie przełożyć się na wzrost sprzedaży mieszkań. Mimo to
dostrzegamy pierwsze oznaki ożywienia oraz stopniową poprawę zdolności kredytowej
wśród naszych klientów. Decyzje zakupowe nadal jednak podejmowane są z dużą
ostrożnością. Realną poprawę w drugiej połowie roku może przynieść dalszy
spadek stóp procentowych połączony z ustabilizowaniem polityki banków w
zakresie marż kredytowych.
Wówczas
można spodziewać się wyraźniejszego wzrostu aktywności potencjalnych nabywców.
Jeśli sytuacja klientów ulegnie wystarczającej poprawie, będziemy mogli
odpowiedzieć na nią, wprowadzając do oferty przygotowywane przez firmę
wrocławskie inwestycje.
Joanna
Chojecka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu na Warszawę i Wrocław w Grupie
Robyg
W
pierwszym półroczu 2025 roku Grupa TAG podpisała ponad 1080 umów przedwstępnych
i deweloperskich oraz dodatkowo około 160 umów rezerwacyjnych, które pozostały
do sfinalizowania jako deweloperskie wkrótce. Robyg podpisał około 960 umów
przedwstępnych i deweloperskich oraz około 160 umów rezerwacyjnych.
Grupa
TAG w H1 2025 zrealizowała i rozpoznała w przychodach ponad 640 lokali. 516 mieszkań
zostało przekazanych klientom, a ponad 130 lokali wprowadzono na wynajem. Robyg
zrealizował i przekazał klientom ponad 460 lokali. Łącznie w H1 2025 Grupa TAG
w Polsce miała w budowie ponad 7400 mieszkań i lokali komercyjnych. Portfolio
mieszkań na wynajem Grupy wyniosło 3350 lokali. Aktualnie w ofercie Robyg ma
blisko 1950 lokali.
W
2025 roku Grupa planuje sprzedaż na poziomie 2800 mieszkań oraz zwiększenie
portfela lokali na wynajem do ponad 3600 lokali. Do 2028 roku Grupa TAG planuje
osiągnąć w Polsce poziom 10.000 lokali w ofercie na wynajem. Ponadto, Grupa
rozbudowuje bank ziemi, który obejmuje potencjał budowy około 28.000 lokali w
całej Polsce i szuka możliwości inwestycyjnych w nowe grunty. Wyznaczamy także
nowe trendy na rynku nieruchomości, wprowadzając instytucję rzecznika klienta.
Pierwsze
półrocze 2025 roku pokazuje optymistyczne trendy na rynku nieruchomości
mieszkaniowych. Ostatnie obniżki stóp procentowych mają duże znaczenie, to
ważny sygnał dla rynku, że trend kosztów finansowania może się odwracać lub
stabilizować. Choć sama zmiana nie była duża i nie przełożyła się jeszcze na
drastyczny spadek kosztu kredytu to z perspektywy klientów istotne było to, że
kierunek został jasno zarysowany. Wzrosło poczucie bezpieczeństwa i
przewidywalności, co od razu wpłynęło na wzrost aktywności zakupowej. Wzrosła
też wyraźnie zdolność kredytowa klientów, co ma kluczowe znaczenie dla decyzji
zakupowych.
Zauważyliśmy
już pewne ożywienie. Klienci częściej wracają do rozmów, które wcześniej
wstrzymali z powodu niepewności finansowej. Dodatkowo rośnie zainteresowanie
ofertą w przedziale cenowym odpowiadającym nowej, odświeżonej zdolności
kredytowej. Widzimy też wzrost aktywności nie tylko po stronie klientów
indywidualnych, ale również inwestorów, szczególnie tych poszukujących
bezpiecznych form lokowania kapitału w mieszkaniach na wynajem. Rynek
mieszkaniowy znów zaczyna być postrzegany jako stabilna przystań w czasach
inflacyjnej niepewności. To ożywienie traktujemy z ostrożnym optymizmem. Popyt
powoli się odbudowuje, ale tempo tego procesu będzie zależne od dalszej
polityki monetarnej oraz ogólnej sytuacji makroekonomicznej.
Tomasz Czuchra, wiceprezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa
W pierwszym półroczu 2025 roku Grupa Waryński zainicjowała
sprzedaż mieszkań w ramach nowej inwestycji – Stacja Ligocka, zlokalizowanej w
zielonej części Katowic. Ze względu na fakt, że projekt został wprowadzony do
oferty w drugim kwartale br., sprzedaż znajduje się obecnie w początkowej fazie
i rozwija się w sposób stopniowy.
W analogicznym okresie 2024 roku spółka nie prowadziła sprzedaży,
koncentrując się na działaniach przygotowawczych, projektowych oraz formalnych,
niezbędnych do uruchomienia inwestycji. W związku z tym porównania wyników
sprzedażowych rok do roku, jak również względem II półrocza 2024 roku, nie są w
pełni adekwatne.
Kluczowym czynnikiem wpływającym na poziom sprzedaży w pierwszych
miesiącach 2025 roku było uruchomienie oferty Stacja Ligocka oraz intensyfikacja działań
marketingowych i promocyjnych inwestycji. Zakładamy, że w kolejnych miesiącach roku zainteresowanie projektem, z uwagi na jego
lokalizację i atrakcyjność oraz dynamika sprzedaży będzie systematycznie
wzrastać.
Damian
Tomasik, prezes Alter Investment
W
pierwszym półroczu 2025 roku odnotowaliśmy wzrost zainteresowania gruntami
inwestycyjnymi, co przełożyło się na dobre wyniki sprzedaży w porównaniu do
drugiej połowy 2024 roku. Kluczowym czynnikiem wpływającym na wyniki była
większa dostępność finansowania oraz powrót optymizmu wśród inwestorów, w
szczególności w segmencie PRS i zabudowie jednorodzinnej, co potwierdza
skuteczność naszej strategii skoncentrowanej na gruntach w atrakcyjnych
lokalizacjach z potencjałem urbanistycznym.
Renata
Mc Cabe – Kudla, Country Manager w Grupo Lar Polska
Jesteśmy
w okresie przejściowym, w którym zakończyliśmy sprzedaż w dwóch projektach i
czekamy na wprowadzenie kolejnych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz